Ahad, 15 Disember 2013

Ikan lumi @ ikan lumek @ ikan alien goreng tepung

Assalammualaikum
Pernah dengar nama ikan lumi?! Ada juga yg memanggil ikan ini dengan nama ikan lumik atau ikan alien..hehehe..kalo dgr nama bunyi yer agak pelik tp kalo merasa ikan ini aduhhh sedap yer tak terkira...syurgaaaa...hehehehe..kalau makan ikan lumi nie jika digoreng mmg dengan tulang2 bole dimakan.Isi dagingnya sgt lembut dan sedap...dr pencarian maklumat di google dan pembacaan saya ikan lumi nie merupakan ikan dasar laut dan byk hidup di perairan Mukah,Sarawak..tidak pasti sama ada di perairan laut selat melaka ada atau tidak..rupa ikan ini agak menakutkan..kalau tak diperkenalkan oleh bapa saya memang sampai bila-bila pon saya tak akan beli dan makan hehehehe...abah yang bagi ikan ini pada saya...ikan lumi nie abah beli di pasar borong selangor..abah kata bukan selalu ikan lumi ini dijual sebab ianya ade musim...agak byk jugak abah berikan saya ikan lumi nie..ikan nie agak lembik..saya tak pasti bagaimana untuk menyiang ikan lumi sebab mak sudah siap siangkan ikan ini tapi saya kira mungkin sama saje menyiang ikan yg biasa kita siang...hehehehe..ikan lumi nie saya goreng tepung jer sebab tak biasa memasaknya..emak cakap kalau disup pon sedap...meh tengok rupa ikan lumi


Rupa ikan lumi (kredit gambar dr mr google)

Ikan lumi dalam bancuhan tepung

Sedia untuk dimakan bersama nasi atau begitu sahaja dicicah bersama sos...sedappp

Resepi bancuhan tepung yang saya gunakan:
4 sdb tepung gandum
1sdb tepung jagung
1sdt lada sulah
sedikit serbuk kunyit
1biji telor
air
garam secukup rasa

masukkan semua bahan2 ke dalam blender.blend sampai sebati.
dah tu tuang aduan tepung dalam mangkuk..
celup ikan lumi dalam tepung n goreng dalam minyak yg banyak..

5 ulasan:

  1. Hari ni masak ikan lumi. Selain goreng boleh masak apa lagi ye?

    BalasPadam
  2. Selain goreng boleh masak apa lgi ye?

    BalasPadam
  3. Buat sup pun sdp..atau buat salai dlm bekas aluminium...nyummy

    BalasPadam
  4. Buat sup pun sdp..atau buat salai dlm bekas aluminium...nyummy

    BalasPadam