Ahad, 12 Jun 2011

Pagi Ahad YanG RaJin..hehe

Kerajinan saye yang melampau ini hari.....

 Bihun goreng..ala2 bihun goreng singapore sbb tak cukup bahan..ape yang ade jer kat peti ais campakkan jer.:)

 BiG Breakfast pagi AhaD..semuanya dibuat pagi ini yer tuan2 n puan2..sgt ler rajin saye ini hari..

dan ini adalah Pilihan menu saya pg nie..pulut tanak,ikan pekasam n sambal ikan bilis..
Dan kerajinan saya pagi ini adalh disobabkan omak mertuo den ado kek gumah nie hah...hehe

Jumaat, 10 Jun 2011

Nuget Ayam...berkhasiat,mudah,ringkas,bersih dan pastinya HaLaL..:)

Meh kite buat sendirik nuget ayam....rase sebijik cam beli..try la..

Bhn2:
Daging ayam kisar- (kalo nak senang beli jek jenama RaMLy tuu)
    Breadcrums-(bole gantikan dengan roti lebey yang dah nak expired bakar kejap n kisar)
Oat (blend sehingga menjadi halus)
  • Telur
  • Lada Sulah
  • Garam
Cara penyediaan;
  1. Memula masukkan daging kisar kedalam mangkuk,oat kisar,garam dan lada sulah.Gaul serata.
  2. Adunan agak melekit...jadi bersihkan tangan,untuk membentuk adunan basahkan tangan dan bentukkan adunan tujuannya supaya adunan tak kan melekat pada tangan.
  3. Celup adunan nuget kedalam telur,golek2 kedalam breadcrums serata.
  4. Ulangi langkah 3 untuk mendapatkan lapisan luar tebal.
  5. Goreng kedalam minyak panas dengan api yang sederhana selama 5 ke 10 min bergantung kepada ketebalan nuget anda!

 Yang dlm tupperware tu bole simpan dalam peti ais..bole goreng utk esok pulak..tak yah beli..JimaTTT...hehe..
 Nuget yang belom digoreng.
Tadaaa...nuget ayam sudah bole dimakan...:)

RoTi DaN JaM..

Ape kah kaitan yer RoTi dan JaM?!!!

 Jam yang sangat teruk....huhu..dah beberapa tahun menghadap jam pi balik keje..tekanan betol! dah mcm mimpi ngeri jek..kejaDian 8 JuNe 2011 kol 6.30pm
 hmmm..tgk tuu lampu merah jer berderet...kalo org sebut MRR2 jek semua kalo bole elak jln tu nak elak..kalo tak leh elak rase2 kalo keta bole kuar kipas kat atas n bertukar jadi heli dah ramai yang akan buat..:)
So..utk meredakan tekanan menghadap JaM kite makan Roti...hehe..;)peace!

Selasa, 7 Jun 2011

Pisang oh pisang..

akibat penyakit Malas..pagi nie ku bekalkan cekodok pisang jer buat budak2 ke umah pengasuh...hajat di hati ptg semalam memborong pisang nak buat kek pisang..akhirrnya cekodok gakk yg jadi..hehe...
  .
    kueh paling senang n cepat...lenyekkk jer..
masuk tepung , gula n garam secubit n gaul...siap sudaa..
5minit pon tak sampai...bole goreng :)
magickan?!!hehehe..(ganas tak ganas larr kan!)


Sabtu, 4 Jun 2011

cuba..cuba..try..try...

hehe...yup...mama ana baru cuba..cuba..try..try..untuk mengaktifkan diri dalam dunia ber blog..hehe
sekian lama memjadi pembaca setia kepada beberapa blog...lelama keinginan untuk berblog pon timbul..tapi tak ade keberanian utk memulakan memandangkan dunia penulisan memang jauh dalam diri nie..almaklum..tak pandai menyusun ayat2 power yang menarik tertarikk..keyy..untuk merasmikan umah baru ku ini.. sila menjamu mata dengan projek dapur mama yang baru berlalu...sila abaikan alas mejaku itu..hehe..kalo ade auditor da tentu tak lulus sbb so messy...:)
Pizza yang belom dibakar hasil tangan kaku ku!