Isnin, 14 November 2011

Sambal Tahun Babat....a.k.a.. PERUT LEMBUT

Hari jumaat,sabtu,ahad yang baru berlalu saya anak beranak banyak menetap kat umah mak..:)
sebabnya en.suami keje malam..so baik kite tido jer umah mak memandangkan mak pon da mula jaga my hero tu..lagi satu alasan yang terbaekk..malas nak panjat tangga ke tingkat 4 balik umah..hehehe..penat ooo..dengan nak dukong n kendong beg susu bebudak nie...bercinta tau...sape yang dok umah tinggi yang takde lif tau ler ape perasaannyer..
so nak dijadikkan citer kami tiga beranak berumahtangga umah mak..
pagi sabtu tue..lena ku dikejutkan dengan bau yang enak dari dapur mak...bau macam nasi goreng belacan mak..huhuhu....laporr2(terukk betul!!hihi..da bangun lambat!)...so laju2 bangun..pi dapur jenguk2 mak n kakak tengah masak....

saya:"mak buat nasi goreng belacan ker?"..;)nyum2
mak:"tak,sambal tahun babat..kalo ko nak nasi goreng pi tgk nasi kat periuk!"
kakak:"ahah sambal tahun babat cicah cekodok tepung..sedap!"

wooo..sedap yerr..dah lama tak makan sambal tahun sejak abah sakit n tak bley makan makanan yang pedas2...hmm..agak2 korang lar macam mana korang nak bayangkan rupe sambal tahun nie?hihi...musti korang bayang kalo dish yang nama sambal musti cili yang di blend tau tumbuk kan..kan..kan?!!jgn tipu!...kalo camtu larr bayangan yer..korang sumer salah...dish nie rupe mcm masak lemak..tapi bukan masak lemak yang biasa2 korang masak tue...menu nie terkenal dikalangan masyarakat jawa...kalo korang keturunan jawa musti korang biasa dengar...nie nak tunjuk sket gambar sambal tahun..tapi bukan yang mak masak..sebab punyer ler melahab pagi tu sampai terlupe nak ambik gambo...nasib mr Google byk membantu...dan jgn tak percaya banyak jugak kawan2 blogger jawa peranakkan (mcm aku..ler jawa peranakkan..hehe..tapi aku tak expert masak sambal tahun ...cuma pandai abisskan jer!) yang tau masak sambal tahun....:)


gambor nie dari blog Dari Dapur MakLong -http://aidahjune.blogspot.com/2011/02/sambal-tahun.html


yang nie dari blog Hidup Biar Sedap - http://www.kujie.com/resepi/sambal-tahun-belulang.html



yang nie dulu abah suke buat...sambal tahun kulit lembu..sedap sgt!
yang nie gambor dari akak Sharifah azizah kat myresepi.com.-http://www.myresipi.com/top/detail/9885

amacam...rase2 nak try tak masakkan org jawa nie?!
k..kat sini saya sertakan serba sikit resepi sambal tahun babat..a.k.a perut lembut..(org jawe sebut perut lembut dengan nama babat...bukan b.a.b.i yerr.....sebut betul2 BABAT...)


SAMBAL TAHUN BABAT...(ORG JAWA SEBUT SAMBAL TAON BABAT)

perut lembu yang telah dibersihkan dan direbus sehingga empuk..dan dipotong ikut suka. 
cili padi *IKUT KEPEDASAN PILIHAN ANDA
2 cawan lengkuas muda dihiris nipis
asam keping
air
garam,gula dan serbuk perasa

Bahan kisar
belacan                                     
10 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih

sedikit santan cair
santan pekat dari 1 biji kelapa

Cara-cara
  1. Rebus cili padi,lengkuas,asam keping sehingga empuk..
  2. Setelah lengkuas direbus sehingga empuk...kurangkan air rebusan itu tadi sekiranya masih banyak..masukkan perut lembu, bahan2 kisar dan santan cair..dan rebus sehingga ia sebati/mesra.
  3. Kemudian masukkan santan pekat dan renehkan diatas api yang kecil sehingga pecah minyak..rasakan dengan garam dan gula..jika suka masukkan ajinomoto.
  4. Sedia dihidang bersama nasi,nasi impit,dicicah dengan cekodok,lempeng dll ikut selera anda.
p/s:sambal tahun nie sedap bila ia dimakan selepas satu hari dan diperangatkan hari2..baru ummmph!:)

Jumaat, 11 November 2011

11.11.11 Birthday surprise from Nuffnang!!:)

Menarik kan tarikh hari nie....sangat cantek!
pagi nie buka email terus senyum sampai telinge!hehe..:)

haa...tgk lar..nuffnang bagi 4 tiket pergi menonton wayang di TGV..wow!!best2!
lama betul tak tgk wayang sejak 4tahun kawen nie..betul..serius tak tipu!!!
mase zaman bercintan cintun jekk memang takde kerje asyik pi tgk wayang jer....sampaikan seminggu mau 4 tau 5 kali..betul..tak tipu!!!;)

Apepon nak ucap terima kasih pada Nuffnang N TGV sebab bagi 4 tiket percuma nie sempena bulan kelahiran saya...:)tocei2..:)
ermmm..nak tgk citer aper ek?ade idea tak?!

Khamis, 3 November 2011

Saya SuKa BuLaN November..:)

Semalam ptg..suami bawak balik parcel kepunyaan saya...
bersusah payah en.suami pi amik ke pejabat kangaroo..sebab dorg dah antar hari tu tapi rumah takder org..so dengan baik hati en.suami pi kutip di pejabat kangaroo nun di pandan perdana...nasib dekat jer dgn pandan indah..


memang saya nantikan parcel nie sejak en.suami bersetuju membelikan utk saya :)..siang malam pagi petang dok menunggu parcel nie...menanti dan menanti..akhirnya semalam ianya selamat tiba kepangkuan saya..:)

budak kecik da start sibuk :)

hmm..nie ler benda yer yang saya nantikan
!
!
!
!
!
!
!
!
!

Stand mixer-the bakers

nie hadiah advance harijadi utk saya dari en.suami....mmg dah lama idamkan ade stand mixer cenggini..:)
yerr..itu larr sebab yer saya sukakan bulan november....:)
kalo nak tau..hadiah nie dibeli melalui website www.groupon.com.my 
sangat berbaloi....:)



Selasa, 1 November 2011

Cencaru sumbat Kelapa

menu lunch jumaat lepas..bgn pagi awal..so terlebey rajin lagi..:)
gigih masak pagi2 utk bawak bekal..hajat nak makan pagi..tapi extand ke tengahari sebab pagi da melantak kue tiaw goreng..:)...(jgn tak tau kue tiaw pon home made tau!!rajin tak?!!)

panaskan balik dlm microwave kat pantry ofis..

Cencaru Sumbat Kelapa

ikan cencaru (dibersihkan dan belah bahagian belakang)

kelapa parut

cili api

bawang merah

bawang putih

udang kering

kunyit hidup

daun kunyit (racik halus)

garam,gula secukupnya..

cara-cara penyediaan

-tumbuk lumat bwg merah,bwg putih,cili api,kunyit hidup dan  udang kering.
-bahan2 yang ditumbuk gaulkan bersama kelapa parut,masukkan garam dan gula secukup rasa
-ikan yang dah dibersihkan...lumurkan dengan sedikit garam..sumbat sambal kelapa kedalam belahan ikan yang dibuat tadi..gulung dengan daun pandan dan ikat.
-goreng ikan..atau bole cuba juga untuk dibakar..
-siap dimakan bersama nasi panas.