Khamis, 14 November 2013

CuCur Udang & Kek Coklat Moist sedapp...

Assalammualaikum

Sekarang bila petang jer hujan...bila hujan jer petang kan?!hehehehe..selalu time-time hujan nie perut mula la lapor minta diisi....hari-hari cekodok bilis pon jemu jugak kan?!.so hari tu terRajin sikit buat cucur udang..lagi pon bahan-bahan memang dah ada...kucai yang sejemput kat pasu bunga pon macam minta dipotong meh lar kita potong n masukkan dalam cucur udang..

resepi cucur udang nie da pernah letak dalam blog..kat sini http://dapurkayumamaana.blogspot.com/2011/08/duta-cucur-udang.html
 
 pastu yang nie kek coklat moist sedap resepi dari blog Cahaya Cinta Ku....tq yer kak resepi nie senang n sedap sgt.meh kita tepek balik kat blog supaya bole jadi rujukkan dimasa akan datang.
 

 
 
Resepi : Kek Coklat Moist
 
Sumber : Blog Cahaya Cinta Ku
 
 
 
Bahan-bahan
 
Telor 4biji (kalo besar 3 biji sudah memadai)
1 tin susu cair

1 sudu teh coklat emulco
1 sudu the esen vanilla
1 1/2 butter.. ( 250 gram + 125 gram butter)
2 cawan gula kastor
1 cawan serbuk koko
2 cawan tepung gandum
1 sudu teh baking powder + 1 sudu teh soda bikarbonat
 
Cara nak buat
Masukkan butter dlm periuk.. cairkan.. guna api sederhana
Kemudian masukkan susu cair kedalam butter dan kacau sebati
Pastu masukkan gula kastor pulak.. kacau lg..
Masukkan esen vanilla dan coklat emulco kacau sebati dan tutup api dapor
Dalam besar lain pukul telor agak kembang kemudian masukkan kedalam periuk aduan yg dimasak tadi.
Kemudian masukkan bahan-bahan kering (tepung gandum+serbuk koko+baking powder+soda bikarbonat) adun sebati pastikan tidak berketul.
Kukus aduan selama 1jam 45 minit atau sehingga masak.
 
Untuk Topping
 
300 gram dark coklat/coklat masakan
~ 150 ml whipping cream
~ 1 sudu besar butter
 
cara nak buat
 
Dengan kaedah double boil..cairkan coklat +butter
Setelah cair masukkan whipping cream kacau serata n matikan api dapor.
Tuang keatas kek yang sejuk.

 
 
kukus terus dalam bekas Tupperware nie..senangkan kalo tak abis bole tutup n masuk peti ais

 
dapat 3 bekas nie sekali adun
 
 
 
 


Daiso Paradigm Mall

Assalammualaikum..

Saper pernah ke kedai Daiso?!Kedai yang menjual pelbagai barang dengan harga RM5 jer....masuk dalam nie mcm nak angkut semua beli sebab byk yg comey2..hehehe..byk rupanya kedai Daiso nie kalo tak silap kat IOI mall,The Curve pon ade...bak kata kawan opis..sebelum nie dok dgr citer member opis jer memang blom menjejakkan kaki ke kedai Daiso nie...barang-barang dalam kedai nie kebanyakkan datang dr Jepun dan yang pasti comey2..rambang mata jgk lar...hehe..tak caya tgk nie






 hah saya yg pertama kali masuk da memborong benda-benda nie..walhal bukan yer penting sgt tapi sebab da tergoda dek ke comelan barang-barang tu harus jugak dibeli..hehehe..Jumpa kedai Daiso nie kat Paradigm Mall.. lepas berjalan di Toy r Us hari tu tetiba terjumpa kedai Daiso nie..hehehehe..dah alang-alang lalu baik lar kita masuk..kalo hari tu anak-anak dapat sorg satu mainan dari abahnya so mama pon nak jugak toys..hehehe..minta abahyer belanja kat Daiso..okey lar kan..paling suka papan pemotong tu..comey jer bentuk ikan..bekas buat aiskrim tu pon berguna gak hari tu jugak balik umah terus buat aiskrim oren..

kemain suka bebudak..pasni takyah beli aiskrim kat pakcik aiskrim lagi..:)
nanti mama buat aiskrim lain plak ek...


Jumaat, 8 November 2013

8 november datang lagi

Alhamdulillah syukur kehadrat Allah s.w.t kerana masih diberikan kesempatan olehNYA hidup diatas muka bumi ini..masih diberikan peluang untuk terus bernafas dan masih diberikn peluang untuk memperbaiki diri ini..terima kasih pd suami,anak-anak,keluarga serta teman2 yang tak putus-putus mengutus doa dan ucapan hari lahir tanda ingatan..semakin bertambah usia semakin singkat perjalanan hidup kita..aku berdoa semoga diri ini akan sentiasa dilorongkan Allah untuk terus berusaha dekat denganNYA dengan memperbaiki amalan ibadahku..diberikan kesihatan yg baik,dimurahkan rezeki dan diberikan peluang untuk terus berbakti pada kedua ibubapa,suami,anak2,keluarga sehingga keakhir nafasku..amin.


Dinosour @ Putrajaya..

Assalammualaikum,

Cuti Maal Hijrah baru nie bawak anak-anak berjalan-jalan..lama tak bawak anak-anak berjalan..sian plak kat dorang..memang sabtu ahad aku sentiasa cuti jer tapi apak yer plak tak tentu cuti sebab kerja shif..macam nie lar bila suami bekerja shif..cuti tak menentu.:(
Hari isnin da siap2 cakap kat suami esok nak bawak anak-anak berjalan tapi dalam kepala memang tak terfikir kemana-mana pon..sebab nak book masa suami takut esoknya yg sememangnya jatuh restday beliau karang tetiba masuk overtime plak..jadi untuk tak menghampakan kite buat appointment dulu siap2 ngan suami..hehehehe..malam selasa sebelum tido turunkan sikit bahan basah ke level yang tak beku...so senang sok pagi buat breakfast sebelum keluar jejalan..plan mmg pagi selasa nak masak mee goreng.


mee goreng suka suki..hihi
 
 
Masak mee goreng secara pantas...pastu bangunkan anak2 mandi n siapkan dorang..breakfast mee goreng ngan air milo...settle semua dalam pukul 11 pg baru keluar rumah...mase dlm keta suami tanya kita nk p mane..terus ckp p dekat2 jer la p putrajaya... mlm td sempat whatsapp member ade yg syorkn bwk p pameran dinosaur kt putrajaya..alang2 memang anak yang no 2 tu minat dinosaur so mari lar kita kesana..:)
Sampai sana dalam 11.20 gitu..umah ngn putrajaya mmg tak jauh..hihihi..suasana kat luar pameran dinosaur tu pon tak ramai sangat orang mungkin ramai yg balik kg kot yer laa ramai yang amik cuti isnin so dapat la 4hari berehat..Pameran  Dinosour nie diadakan di marina putrajaya dekat dengan hotel Pullman...bayaran masuk dewasa rm10 kanak-kanak 5thn keatas rm5..pameran tak silap berakhir feb 2014...so lama lg nk abis..masih sempat kalo nk pi:)
 
tiket masuk
 
 anak dara yg teruja..:)
 
 kemain sampai terbongkok-bongkok nengok dinosaur plastic..hihihi
 
 berani-berani takut darwisy
 
 hihihi..kemain usap baby dinosaur plastic
 
 bila abah dukung dekat ngan dinosaur kemain melalak takut..hehehe.
 
penat kita lepak-lepak dulu..darwisy da start bad mood bila abah dukung dekat ngn dinosaur..tensen jer muka..
 
 gambar kat stage
 
 ok turn mama pulak
 
budak marah sebab abah dukung dia dekat ngan dinosaur..hihihihi
 
Sentap betul budak kecik nie ngan abah dia..sampai balik asyik melalak cakap nape abah bg dinosaur gigit awisy..hehehe..padahal dia nie lar kat umah kemain lagi cakap awisy tak takut dinosaur..koleksi dinosaur dia kemain byk...naik rimas mengutip dinosaur yg kecik2 tu...lepas pameran tu tak terus balik umah,disebabkan abahnya da buat sikecik nie merajuk..dibawanya kami jalan-jalan ke Paradigm Mall..masuk mall tu ade ler pulak Toy r us...memang terkena lar si abah ngan anak-anak..nasib ade sales sorang sebijik bawak mainan keluar...hahahahaha
 
Set Thomas n Friends kegemaran abg Danish...
 
akhirnya dapat jugak dinosaur besar idaman darwisy..T-rex nie besar giler..

tgk lar besar ke idak dgn dinosaur lama darwisy..:)
 
10 malam jugak akhirnya sampai kerumah..penat lama tak jalan lelama..esok yer darwisy demam sikit..tak taula terkejut sbb didukung dekat ngn dinosaur tu ke atau penat berjalan sbb dok merengek cakap kaki awisy sakit..demam sekejap jer pas makan ubat n urut kaki dia tdo balik..dalam pukul 12tghari bangun dah kebah sampai ke petang melasak jer..hehehe
 


Isnin, 4 November 2013

Salam Maal Hijrah 1435

Salam maal hijrah 1435 semoga kita semua mendapat keberkatanNya dlm semua ibadah yg kita lakukan..semoga diberikan kesihatan yg baik dan umur yang panjang untuk terus beribadah dan beramal soleh..amin.
Marilah kita bersama berdoa sempena kedatangan tahun baru islam 1435..

Kek paling senang didunia..hahaha

AsSalam semua...;)
Cian blog nie sbb tuan umah yer tenggelam timbul...hehehe...
Hari nie nk share satu resepi kek yg sempoi dan senang giler kot.....kek yg tak byk songeh dan sangat pantas penyediaannya...resepi diambil dari blogger femes n otai en mat gebu http://www.tiffinbiru.com
Ok jom kite tengok bahan-bahannya..


Sumber:blog tiffinbiru

BLENDED ORANGE CAKE

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 biji orange
1 cawan gula perang
3 biji telur gred B
2 cawan tepung gandum*
1 camca teh baking powder*(*disatukan dan ayak)
1/2 cawan mentega cair}saya gantikan
1/2 cawan minyak jagung}secawan minyak masak sunflower
Secubit garam}nie saya lupe letak;)

CARA MEMBUATNYA :-)
Oren dicuci dan lap kering, hiris kulit oren tadi, ambil bahagian kuning sahaja. Kemudian ambil isi oren, buang urat2nya. Ketepikan.
Panaskan oven pada suhu 175C, lenser tin berukuran 8 inci dengan mentega, alas dasarnya dengan kertas minyak. Mat guna acuan silicone. Ketepikan.
Dalam alat pengisar makanan atau blender, masukkan oren, gula, mentega cair, minyak masak dan telur, kisar hingga semua sebati halus dan sebati. Tuang dalam satu bekas. Masukkan tepung sedikit demi sedikit sambil digaul hingga sebati dan tepung habis.
Tuang dalam bekas tadi dan bakar selama 40 minit hingga 1 jam, bergantung pada oven masing2. Sejukkan kan atas jaringan sebelum dihidangkan...




adunan setelah dicampurkan dengan tepung


siap dibakar tak tau mana silap yer rupa paras kek yg keluar merekah seperti gempa bumi..hehehe...maybe suhu oven saya terlampau panas dan masa terlalu lama..pasni kene adjust masa plak


hasilnya..sebekas setengah...nie buat masa meeting di pejabat isnin lepas..

Kemana tumpahnya kuah kalau tak ke nasi..:)

Assalamualaikum..

Baru-baru nie suami ada belikan mainan anak patung untuk anak dara kecik Delisha...ini merupakan mainan pertama yg dibelikan oleh suami untuk Delisha...kat rumah nie mmg penuh mainan tapi semua mainan hero-hero Danish & Darwisy...jadi mainlah Delisha mainan abg2nya...lagi pon kami fikir dia kecik lagi malas nak membazir belikan dia mainan mmg nak tunggu umur anak dara nie 1thn baru fikir nak belikan mainan yg ke perempuanan..hehehe..tapi sebelum suami belikan mainan 1st Delisha mama yer dah pon belikan untuk si dara...set masak2..antara kedua-dua mainan nie nampaknya Delisha lebih gemarkan set masak-masak dari anak patung...hehehehe..nampaknya minat sikecik nie lebih bermain masak-masak dari anak patung..sian abah yer anak patung tu tak sampai setengah jam pon Delisha main pastu dilempar kemana-mana sehingga kehari nie memang tak dipandang yer anak patung tu...


 baru bgn tdo dok jenguk abg main
 
 3 beradik leka tgk upin ipin
 
 naik kuda bersama abg Darwisy
 
 naik kereta bersama abg Danish
 
 aktiviti menghuru hara kan rumah..sepakat membawa berkat :)
 
leka memasak

 kacau jgn tak kacau dik..hehehe 
 
anak patung yg kini terbiar jer..

hai i'm back..:) Resepi Donut Lembut Tanpa Telor

 
 
Assalammualaikum...hai lama giler tak menulis blog..kesian blog nie bersawang giler2..hahaha janji hanya tinggal janji...azam hanya tinggal azam..hehehehe..sorilah..lagi pon rasayer takde sape yang dok tunggu entry di blog nie...blog yg hidup segan mati tak mau...bukan tak mau menulis..tapi penyakit 'M' tu lebih kuat dari penyakit 'R'..:)
Banyak nak dikongsikan sebenarnya...tapi entah lar..inshaAllah ade kekuatan dan kesempatan mungkin akan ditulis dalam blog..actually ade beberapa draf tapi tak publish pon sbb terbengkalai dek gambar yg bersepah-sepah disimpan..jadi yer terbantut disitu..
banyak perkara yang berlaku sepanjang tahun ini dalam hidup ana..tapi untuk dikongsikan disini mungkin belum terbuka hati lagi..tapi kalo percubaan pelbagai resepi inshaAllah akan dikongsikan..sharing is caring kan??!!:)selama tak berblog  byk blogwalking ke blog2 kengkawan.....seronok baca cerita orang jer...hihii..
ok  sebelum nak tutup entry kali nie ana kepilkan resepi donut lembut..resepi nie dapat dari geng whatsapp..dari one of my frenz suhaila md tahir..sedap n lembut donutnya..da byk kali dok ulang guna resepi yang sama mmg tak mengecewakan..
 
 
 
 
Resepi Donut lembut Tanpa Telor
Sumber: geng whatsapp Pn.Suhaila Md Tahir
 
Bahan-bahan
 
5 cawan tepung gandum
11g yis (1 paket kecil aku guna jenama mauripan yeast)
1/4 cawan air
1 1/2 cawan fresh milk
1/2 cawan gula
1/2 sudu garam
1/3 cawan butter (cairkan)
 
cara-cara
 
  1. Masukkan yis dan air kedalam mix bowl..biarkan seketika dalam 5minit.(tujuannya adalah untuk memastikan yis masih aktif dengan memastikan yis tadi jadi berbuih)
  2. Setelah itu,masukkan fresh milk,gula,garam,butter serta tepung secara sedikit demi sedikit sambil uli sehingga menjadi doh.
  3. Biarkan doh selama setengah jam dan kemudian bentuk atau terap menggunakan acuan donut.
  4. Goreng donut dalam minyak yang banyak dan panas..bole dihidang dengan golekkan dengan gula kastor atau menggunakan topping kegemaran anda..untuk kali ini donut kite makeupkan dengan coklat ganache n taburkan dengan coklat urai,,,nyummsss
 
 
resepi dr geng whatsapp

 doh yg direhatkan
 
  kite guna acuan donut nak bg donut kite handsome..hihihi
 
 donut yg baru digoreng..abaikan tgn sikecil..hihi
 
donut yang dah handsome kacak bergaya :)