Isnin, 4 November 2013

hai i'm back..:) Resepi Donut Lembut Tanpa Telor

 
 
Assalammualaikum...hai lama giler tak menulis blog..kesian blog nie bersawang giler2..hahaha janji hanya tinggal janji...azam hanya tinggal azam..hehehehe..sorilah..lagi pon rasayer takde sape yang dok tunggu entry di blog nie...blog yg hidup segan mati tak mau...bukan tak mau menulis..tapi penyakit 'M' tu lebih kuat dari penyakit 'R'..:)
Banyak nak dikongsikan sebenarnya...tapi entah lar..inshaAllah ade kekuatan dan kesempatan mungkin akan ditulis dalam blog..actually ade beberapa draf tapi tak publish pon sbb terbengkalai dek gambar yg bersepah-sepah disimpan..jadi yer terbantut disitu..
banyak perkara yang berlaku sepanjang tahun ini dalam hidup ana..tapi untuk dikongsikan disini mungkin belum terbuka hati lagi..tapi kalo percubaan pelbagai resepi inshaAllah akan dikongsikan..sharing is caring kan??!!:)selama tak berblog  byk blogwalking ke blog2 kengkawan.....seronok baca cerita orang jer...hihii..
ok  sebelum nak tutup entry kali nie ana kepilkan resepi donut lembut..resepi nie dapat dari geng whatsapp..dari one of my frenz suhaila md tahir..sedap n lembut donutnya..da byk kali dok ulang guna resepi yang sama mmg tak mengecewakan..
 
 
 
 
Resepi Donut lembut Tanpa Telor
Sumber: geng whatsapp Pn.Suhaila Md Tahir
 
Bahan-bahan
 
5 cawan tepung gandum
11g yis (1 paket kecil aku guna jenama mauripan yeast)
1/4 cawan air
1 1/2 cawan fresh milk
1/2 cawan gula
1/2 sudu garam
1/3 cawan butter (cairkan)
 
cara-cara
 
  1. Masukkan yis dan air kedalam mix bowl..biarkan seketika dalam 5minit.(tujuannya adalah untuk memastikan yis masih aktif dengan memastikan yis tadi jadi berbuih)
  2. Setelah itu,masukkan fresh milk,gula,garam,butter serta tepung secara sedikit demi sedikit sambil uli sehingga menjadi doh.
  3. Biarkan doh selama setengah jam dan kemudian bentuk atau terap menggunakan acuan donut.
  4. Goreng donut dalam minyak yang banyak dan panas..bole dihidang dengan golekkan dengan gula kastor atau menggunakan topping kegemaran anda..untuk kali ini donut kite makeupkan dengan coklat ganache n taburkan dengan coklat urai,,,nyummsss
 
 
resepi dr geng whatsapp

 doh yg direhatkan
 
  kite guna acuan donut nak bg donut kite handsome..hihihi
 
 donut yg baru digoreng..abaikan tgn sikecil..hihi
 
donut yang dah handsome kacak bergaya :)

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


4 ulasan:

  1. akaakkkkkkkkkkkkk.. sedapnye.. nyummnyummm :p

    BalasPadam
    Balasan
    1. sedap tapi belom boleh kalahkan big apple kot..:)

      Padam
  2. Nampak sungguh menyelerakan donut2 tu ….

    BalasPadam
  3. Alhamdulillah sedap dan anak-anak suka,saya selalu gagal buat donut yg lembut...rasa yer emak adam tentu lebih mahir membuat kuih..saya budak masih belajar..:)

    BalasPadam

Assalammualaikum.... Sudah terlalu lama blog ini terbiar... Alhamdulillah untuk tahun-tahun yang berlalu.. Banyak suka duka yang aku lal...