Selasa, 15 Januari 2013

Tekak Omputih lagi..hehehe-ROSEMARY LEMON GRILL CHICKEN

Assalam semua ;)
semua yer bermula time raye tahun lepass..hehe..citer dah basi dah..tapi resepi tak basi pon kan..kan..kan..hehehe..meh nak show off gambor ayam sikit...:)

1st time buat time kawan2 husband datang beraya


2nd time buat mase MIL dtg..tp yg nie ade tambah madu...

ok resepi nie aku amik dari blogger femes http://www.kakinakl.com, kak ina plak amik dr blog  http://resipidiana.blogspot.com/ ...berantai rantai plak yer  :)hehe..takper kan kongsi ilmu yg ade lagi dikongsi lagi bertambah ilmu yg ada..insyaAllah..

Jom check bahan2 (copy paste dari blog kakinakl,minta ampun yer kak):

Bahan-bahannya
1 ekor ayam sederhana
2 biji lemon (aku guna sebiji jer)
3 sudu makan rosemarry (kering,blh dibeli dikedai)
3 ulas bawang putih
3 sudu makan minyak zaitun (olive oil)
sedikit garam
sedikit serbuk lada hitam
kentang, dipotong dadu
karot, dipotong ikut suka
bawang, dipotong baji

Cara-caranya

1. Lemon direbus sehingga lembut kulitnya.
2. Selepas itu ambil lemon yang telah direbus tadi dan cucuk cucuk dengan garfu supaya jusnya dapat keluar bila ayam dibakar dan sumbatkan lemon tersebut didalam ayam tadi.
3. Bawang putih ditumbuk sehingga lumat. Kemudian D masukkan rosemary bersama minyak zaitun, garam dan serbuk lada hitam dan tumbuk-tumbuk sikit kasi sebati.
4. Lumurkan bahan-bahan yang telah ditumbuk pada ayam dan biarkan selama 15 minit atau perap lebih lama pun bagus sebelum dibakar.
5. Bakar ayam dalam oven selama 1 jam atau sehingga ayam masak.
6. Kentang dan karot D rebus sehingga ia empuk. Pada 10 minit waktu akhir membakar ayam, D masukkan kentang, karot dan bawang dan susun dalam loyang ayam dan sambung bakar selama 10 minit terakhir sehingga ayam pun menguning.

Nota: D masukkan kentang, karot dan bawang pada waktu akhir masa membakar ayam supaya ia tidak terlalu kering dan kentang pun berwarna kekuningan lawa gitu jika nak dihidangkan. Pada D 1 biji lemon telah mencukupi untuk disumbat kedalam ayam. Lemon yang direbus terlebih dahulu, dapat mengeluarkan jus yang lebih banyak kalau kita cucuk dengan garfu jusnya semua terkeluar, jangan dibuang boleh siramkan kedalam perut ayam.


Resepi ayam nie mmg terbaekk...sedap!pasnie takyah pi kenny rogers..tq pada kakina n kak diana..aku dah banyak kali buat guna resepi nie..mudah n senang..tgk arr gambor kat bwh nie..dorang makan kemain lagi..hehe

 muke2 gumbire dapat makan..


kemain lagi ekspresi muka kwn2 husband..hehe







Tiada ulasan:

Catat Ulasan